Havremjölk


2011-09-27 23:19:42 Allmänt 3 Kommentarer
För dig som inte tål mjölk kan jag varmt rekommendera det här receptet (som jag hittade på www.kokaihop.se ) på goda bullar med havremjölk.

Ingredienser:
50 gram jäst för söta degar
5 dl havremjölk
250 gram frutty (jag hoppade över det)
100 gram flytande culiness
1,5 dl vit sirap
0,5 tsk salt
1 ägg
17 dl vetemjöl (det behövdes lite mer)

Pensling
1 ägg

Börja med att smula jästen i en bunke och häll i lite av havremjölken under omrörning.
Därefter ska resten av havremjölken hällas i liksom fruttyn.

Häll i margarinet, sirap, salt, ägg och det mesta av vetemjölet.
Rör om till en smidig deg och låt det jäsa i cirka 30 minuter.

Lägg degen på ett mjölat bakbord och knåda den ordentligt, dela därefter i två delar som du rullar ut till längder.
Varje längd ska delas i cirka 15 delar som formas till runda bullar. Lägg bullarna på en bakplåt med bakplåtspapper under.

Jäs i 20 - 30 minuter under en bakduk. Pensla med ägg och grädda bullarna i mitten av ugnen (225 grader) i cirka 7 minuter.


(Bilden är tagen av mig)

Enjoy!

Kommentarer
Fia

Mmmm.. inget slår nygräddade bull- bröddeg!

Sparar receptet om det är OK, kommer att länka till dej om den används.

Jag använde sugarpaste till täckningen, måste öva mer på att göra finare formar. :D

Ja, Saga var sååå gosigsöt! Men synd så var jag inte populär nog när hon vaknade, hoppas på bättre tur nästa vecka då vi ses igen :)

Men mysigt var det!

Kramm

2011-09-28 @ 08:40:50
URL: http://edwugo.blogg.se/skafferiet
Anki

Tjo! Nu hittade jag hit :) Inte visste jag att du var proffs på tårtor... kanelbullar o mörkulor vet jag bara :D Ses snart!



Kramis

2011-09-28 @ 10:12:01
Emma

Ska testa detta så min mage ibland reagerar en massa på mjölk. Borde ju inte dricka det men det e så gott :) Tack för receptet.

2011-09-28 @ 11:49:27

Lämna kommentarer här.:

Ditt Namn:
Spara?

E-mail:( Det är bara jag som ser ):

Blogg, hemsida, Url:

Kommentarer:

Trackback