En utmaning


2011-10-17 08:08:21 Allmänt 13 Kommentarer



Fyllningar: Blåbärmousse/Kokosmousse
Vaniljmousse/Ahlgrensfluff
Blåbärmousse/vaniljmousse
Lock & dekorationer: sugarpaste
"Gräset" är gjort av vit chokladsmörkräm och grön hushållsfärg

För ett tag sen fick jag förfrågan från en mamma till min sons klasskompis
 om jag ville göra födelsedagstårta till deras släktkalas.
Jag fick genast idéer och det skulle räcka till cirka 30 personer så
jag valde att göra tre runda tårtor. Kan lugnt meddela er att det är verkligen
inte så lätt att överföra mina bilder från huvudet till tårtorna ;)

Mina idéer, mitt sydamerikanska temperament och saker som inte går som planerat = Många svordomar ;)
Det är en orsak till att jag inte skulle klara av att syssla med det här på heltid som många
anser att jag bör göra ;)

Dessa tre tårtor var verkligen en utmaning, särskilt de två första, dvs
Dalby Gif och fotbollen. Tog längre tid så att jag inte riktigt hann göra den sista
tårtan lite finare än som den blev. Men ROLIGT var det att få göra dem!

Avslutningsvis vill nyfikna jag ställa en fråga till er, mina kära bloggläsare:
Vem är du?
Var bor du?
Hur känner du mig?
Hur hittade du min blogg?
Vad är dina favorit bakverk?

Tack för att du tog dig tid att besvara mina frågor här.
På återseende ;)


Kommentarer
Fia

Verkligen fina tårtor, det såg ut som att du tyckte det var lätt! :D Trots att jag inte har något sydamerikanst temperament, så kan det dyka upp en hel del svordomar. Tur att barnen ofta är ute, det hade nog inte låtit riktigt klokt med tanke på att jag är döv, hahaha. :D Jag är sån som inte ger upp och kämpar tills jag är klar. Antingen ändrar jag lite eller döljer det med dekorationer, haha. Tycker det är svårast att täcka tårtan, speciellt vid slutet. Det är såå irriterande.

Heltid med det här, vet jag heller inte om jag skulle kunna, men än så länge är jag nöjd. Men bra och veta för dej att du är duktig nog, att en dag kanske du ändrar dej och ha det som heltidssyssla. ;)De olika moussekombinationerna ser gott ut, har sparat kokosmousserecepetet ;)



Nu till dina frågor!

Jag heter Sofia

I fina Örebro.

Lärde känna dej via ett ungdomsläger, år -95 och sedan har vi setts ibland då du pluggade i Örebro.

Jaa, du kommenterade kanske min blogg och länkade till din blogg tror jag.

Ohhh!!! Många men olika sorts cheesecake & kladdkakor, just nu inne på de med citronsmak som t.ex key lime pie. mmm... :)



Lycka till med flera tårttillverkningar framöver! KRAMM!!



2011-10-17 @ 08:40:44
URL: http://edwugo.blogg.se/skafferiet
Tanja L

Nu känner jag mig skyldig att svara på dessa frågor som du ställde i inlägget ;-)



Tanja, bor alldeles vid vättern i en lilla stad, vi har känt varann sen 1994, och vad är mitt favorit bakverk är en svår fråga, all som har med marsipan att göra så klart ;-) haha.. och jag hittade din blogg var ju lätt, du som har avslöjat det till mig i smyg innan den startades! :-D Nöjd med frågorna, lilla hjärtat? <3 <3 -

2011-10-17 @ 08:44:44
Annika

Hej Felicia!

Innan jag svarar på dina frågor så måste jag bara säga att det du gör ser fantastiskt ut och smakar antagligen lika fantastiskt ;)

Ska försöka mig på att baka en lite finare tårta nu när Michaela fyller 5 så samlar inspiration från din blogg! :) Ser fram emot att frestas av fler goda recept, ha det bra och vi kommer snart ner på besök till lilla skåne :) Kram från Annika&Ella



Mitt namn är Annika.

Vi bor i vackra Norge, Brandbu närmare bestämt!

Våra döttrar gick på samma dagis :)

Genom facebook fann jag länkar och blev nyfiken!

Favortibakverk..hmm den va svår :D Men skulle väl bli dessa bakelser som är av maräng, grädde och mandariner och gud vet vad där är i och hur onyttigt det är, men gott är det! Annars är jag mer glad i att göra än att äta ;)

2011-10-17 @ 10:00:21
Pepo

Mums..

Jag heter pernilla och är din fd arbetskollege. Även samma hett temp. Tänkte på vår lill boss som vi blev arga på. Jag bor i örebro nu. Favoritbak är kladdkakor och cheesecake morotkaka. Du hänvisade till ny blogg från gammal blogg. Jag har följt länge utan att kommenterat mycket. Förlåt. Kram

2011-10-17 @ 10:14:11
Sol Jenny

Hej jag heter Sol Jenny och bor i vackert stad och land i Leksand. Jag känner dig under gymnasietid samma klass 1 år tror jag.. Hittade din blogg genom Facebook så jag nyfika efter din bakverk och alla lika fina svårt välja att på...



Jag e lite nyfika hur du göra sugarpaste och några till? Göra egen eller köp färdig??



Kramar på dig och lycka till fortf med tårtverk

2011-10-17 @ 10:43:33
URL: http://solsbilder.bloggplatsen.se/
Jenny B

Ehm, behöver jag berätta vem jag är. ;) Nä, för att det ska bli rättvist så ska jag göra det.



Jenny heter jag och bor i lilla Sjöbo. Vet vem du var sen länge men började lära känna dig när jag flyttade till Skåne då våra stora barn gick på samma förskola i Malmö. Och det var för 8 år sedan.



Du berättade för mig om bloggen och fick länken via FB. ;) Min favoritbakverk är..hmm.. budapestbakelse, cheesecake.. ja, inte med grädde iaf. ;)



Kramen

2011-10-17 @ 11:17:49
Ingela

Ingela heter jag och bor i Stockholm. Känt dig sen du var liten och var med på DHB teckenspråkskurser med dina föräldrar :)

Hittade din blogg via FB.



Gillar morotskaka skarpt :)



Kram

2011-10-17 @ 11:21:11
Sofia, Devins och Daisys mamma

Vem är du? Sofia J

Var bor du? Hörby

Hur känner du mig? Kanske genom David eller babycafé?

Hur hittade du min blogg? Genom din facebook

Vad är dina favorit bakverk? Har inga favoriter men gillar många :)

2011-10-17 @ 11:35:36
URL: http://sofiajacobson.com
"Anonym"

Ja en läsare som heter Josannah och bor utanför Sverige. Hon lärde känna dig cirka 1994-1995, via Tanja eftersom ni hade en flicka varsin, hon hade henne och du hade Jonna.. Hon hittade din bakande blogg via din facebook, Josannah är en kaksmonster, tycker om de flesta, favoriter är nog mesta de som har choklad med att göra.

2011-10-17 @ 12:03:22
URL: http://nightday.blogg.se/
Renée

Jag är Renee och bor i Finspång, Vi träffades genom dövas nätverk. Jag hittade din blogg genom FB. Jag har nog ingen direkt favorit men jag gillar allt som innehåller choklad.

2011-10-17 @ 19:26:19
Emelia

Det ska vara rättvist :)



Emelia heter jag och bor i vackra Lund. Jag pluggar till världens bästa yrke med dig ;) Hittade bloggen genom facebook tror jag, eller så nämnde du det i skolan nån gång. Gillar allt som har med choklad att göra!

2011-10-17 @ 22:51:15
Anki

Jag är Anki o bor i Malmö :) Ja vi har känt varandra sen -99 nånting, då vi bägge bodde i Örebro. Hittade din blogg nånstans, minns ej var. Lite dement här kanske... ;) Ingen favoritbakverk men tackar inte nej till tårtor o annat gott så länge det inte serveras schwarzwaldtårta urk

2011-10-29 @ 19:49:08
AnnaS

Kikar in här ibland och blir väldigt sugen på Bakverken! Du är helt fantastisk! Tycker om ALLT med socker, grädde och choklad..danger, danger! ;-)

Bor mellan sjöbo o Hörby, känt dej sen -86! Hittade hit pga Facebook..

2011-11-03 @ 11:56:25

Lämna kommentarer här.:

Ditt Namn:
Spara?

E-mail:( Det är bara jag som ser ):

Blogg, hemsida, Url:

Kommentarer:

Trackback